Zorgt automatiseren voor een betere kwaliteit van arbeidsrechtelijke documenten?

Als jurist bent u onder andere verantwoordelijk voor het opstellen en bewaken van overeenkomsten. Veelal is dit standaardwerk. Het automatiseren van standaardwerk zorgt voor een hogere efficiëntie, maar kan het automatiseren van standaardwerkzaamheden ook de kwaliteit van arbeidsrechtelijke documenten verbeteren?

Automatiseren voor toekomstbestendig bedrijfsproces

In sectoren waar gewerkt wordt volgens het principe uurtje-factuurtje lijkt de prikkel om efficiënter te werken gering. Het behalen van een minimum aantal declarabele uren is vastgelegd in de doelstellingen en langer werken aan een document zorgt voor meer omzet. Een combinatie van factoren, waaronder tariefdruk, meer concurrentie, een lager groeitempo en lage efficiëntie dwingen kantoren te zoeken naar nieuwe businessmodellen.
 
Al in 2014 wees ING er in een onderzoek naar ICT in de juridische sector op, dat kantoren door onvoldoende gebruik van ICT, gebrek aan indeling van het werkproces in stappen en toewijzing van werk aan personeel (advocaat, jurist, ondersteunend personeel) kansen laten liggen voor het succesvoller managen van het kantoor. Er werd in benoemd dat ‘een aanzienlijk deel van het juridisch werk is te kwalificeren als procesmatig, zich herhalend werk. Die eigenschappen maken het uitermate geschikt om te standaardiseren en automatiseren, waardoor de efficiëntie stijgt en de kostprijs daalt’.
 
Het opstellen van overeenkomsten en juridische documenten is een voorbeeld van procesmatig werk. Door standaardwerk toe te wijzen aan ondersteunend personeel, hebben advocaten en juridische medewerkers meer tijd voor specialistisch (advies)werk met een hogere tariefstelling. Op die manier kan automatiseren van standaardwerk voor ondersteunend personeel, dus bijdragen aan een toekomstbestendig bedrijfsproces en een antwoord zijn op toenemende tariefdruk.

Hogere kwaliteit door te automatiseren

Snelheid en efficiëntie zijn niet de enige maatstaven. Als het gaat om arbeidsrechtelijke documenten is kwaliteit van cruciaal belang. Automatisering maakt het mogelijk om vaste waarden foutloos op te nemen in juridische documentatie. Denk bijvoorbeeld aan aanspreekvormen voor eenmanszaak, V.O.F. of B.V., standaardcalculaties als de transitievergoeding, en standaardteksten. Daarnaast worden nieuwe wetten en regels direct toegepast en kunt u geen verplichte onderdelen vergeten. Op deze manier kan automatisering van standaardwerk bijdragen aan de kwaliteit van uw documenten.

De Modellengenerator: automatiseren van uw arbeidsrechtelijke documenten

Een voorbeeld waarbij uw organisatie standaardwerk efficiënter kan indelen én een hogere kwaliteit realiseert is de Modellengenerator van ICT Concept. Daarmee genereert uw ondersteunend personeel standaardovereenkomsten van hoge kwaliteit in een handomdraai.
Aan de hand van een interactieve vragenlijst en slimme beslisbomen stelt u foutloze overeenkomsten op, zoals arbeidsovereenkomsten, vaststellingsovereenkomsten en juridische documenten voor onder andere transitievergoeding, opzegtermijn en boete-aanzegtermijn. De documenten uit de Modellengenerator staan als een huis.
 
Kwaliteit is bij de Modellengenerator belangrijker dan snelheid. Er wordt constant gewerkt aan het juridisch up-to-date houden en het uitbreiden van de modellen. Op die manier weet u zeker dat actuele wet- en regelgeving meteen is verwerkt in de juridische documenten, die u met de Modellengenerator aanmaakt. Het document controleren kan bovendien snel en simpel door een audit bestand.
 
Specifieke informatie over de beste oplossing voor uw juridische documenten voor uw kantoor?
Informeer gerust bij mij voor een persoonlijk advies.
 
 
Bronvermelding: Sectorvisie Advocatenkantoren, Tweedeling door technologie, ING, tekst afgerond op 4 juni 2014.